Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Search in posts
Search in pages

Personalfrågor besvarade.

Här kan du ta del av svar till en del av dina frågor när det rör personalfrågor till följd
av nuvarande corona-kris.

Vi förstår att nuvarande situation är unik och ställer höga krav på Sveriges småföretagare. Under denna sida kommer vi att samla relevant information som berör personalfrågor i ditt företagande. Vill du ta del av övrig information under nuvarande corona-kris vänligen ta dig tillbaka till vår huvudsida BIKUPAN. 

* vänligen observera att detta flöde är konstant under uppdatering

Personalinformation<br>Corona-kris

Personalfrågor

För dig som företagare

Personalinformation<br>Corona-kris

Måste all personal bli permitterad till samma grad?

Fråga: – Måste all min personal gå ner till samma permitteringsgrad? Svar: Om företaget saknar kollektivavtal måste all personal gå ner lika mycket. Finns det ett kollektivavtal så är det detta som avgör. Så resonerar Småföretagarnas Riksförbund just nu. ANNAN INTRESSANT INFORMATION OM PERSONALFRÅGOR Vi sammanfattar småföretagarnyheter en gång i veckan och skickar en e-postsummering

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Vad är skillnaden mellan varsel, permittering, korttidsarbete och uppsägning?

Fråga:– Vad är skillnaden mellan varsel, permittering, korttidsarbete och uppsägning? Svar: Det är en orolig tid i samhället och det är många begrepp som cirkulerar. SMÅA reder ut skillnaden mellan permittering, varsel och uppsägning. Klicka på knappen nedan för att läsa mer.   SMÅA reder ut skillnaden ANNAN INTRESSANT INFORMATION OM PERSONALFRÅGOR Vi sammanfattar småföretagarnyheter

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Hur ska jag göra för att få stöd vid korttidsarbete?

Fråga: – Hur ska jag göra för att få stöd vid korttidsarbete? Svar: För företag som är på obestånd eller som är föremål för företagskonstruktion vid tidpunkten för ansökan så gäller inte stödet för dessa. Annars gäller åtgärden för arbetsgivare som kan visa att de i ett första skede utfört andra arbetsrättsliga insatser för att

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Hur stor del av lönen tar staten vid korttidsarbete?

Fråga:– Hur stor del av lönen tar staten vid korttidsarbete? Svar: Staten kommer att stå för tre fjärdedelar av kostnaden för anställda som går ner i arbetstid. Detta innebär att en anställd kan få över 90 procent av lönen och arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften. Kostnaden delas alltså mellan arbetsgivaren, de anställda men framförallt

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Vad innebär korttidsarbete?

Fråga: – Vad innebär korttidsarbete just nu? Svar: Korttidsarbete innebär att arbetsgivaren inte behöver säga upp sin personal. Istället så får arbetstagarna gå ner i arbetstid men behålla en stor del av lönen under en period. Arbetstagarna är alltså fortfarande anställda och kan förhoppningsvis gå tillbaka till sin ursprungliga tjänst när krisen lagt sig. Åtgärden

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Vad innebär permittering och korttidsarbete?

Fråga:Vad innebär permittering och korttidsarbete? Svar: Under vissa förutsättningar kan arbetsgivare permittera arbetstagare t.ex. vid maskinhaveri, arbetsbrist eller liknande. Det innebär att arbetsgivaren tillfälligt drar ner på arbetstiden eller befriar sina anställa från sin arbetsskyldighet. Både lön och arbetstid påverkas. Anställningen avslutas inte utan när hindret upphört så ska arbetstagaren återgå till sitt arbete på

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Hur gör man i praktiken med den ändrade arbetsgivaravgiften?

Fråga:– Hur gör man i praktiken med den ändrade arbetsgivaravgiften? Svar:Riksdagen har beslutat om att arbetsgivaravgifterna och den allmänna löneavgiften kan minskas under en begränsad period. Arbetsgivare kan med detta begära om nedsättning av arbetsgivaravgifterna för maximalt 30 av sina anställda för utbetalningar som göras under 1 mars till och med 30 juni 2020. Mer

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Pressmeddelande

PRESSMEDDELANDE – Vi är väldigt glada för att tolkningen av arbetsgivarbegreppet för familjeföretag nu ändrats av Tillväxtverket. Småföretagarnas Riksförbund har påtalat hur problematisk tidigare definition varit och att den skulle slå hårt mot flera av våra medlemmar. Såhär skriver Tillväxtverket själva om beslutet: ”Arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj är inte stödberättigande enligt 11 § lagen

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Vad kan jag få för stöd?

Fråga: – Får man ersättning för tjänstepension, sociala avgifter, semesterersättning och andra lönekostnadspåslag? Svar: Nej, stödet gäller endast för lön och arbetsgivaravgift, men inte försäkringar och semesterersättning/semesterlön. Så resonerar Småföretagarnas Riksförbund just nu. ANNAN INTRESSANT EKONOMISK INFORMATION Vi sammanfattar småföretagarnyheter en gång i veckan och skickar en e-postsummering till dig.

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Kan jag få stöd om jag säger upp min personal?

Fråga: – Jag har varit tvungen att säga upp min personal på grund av Coronapandemin. Har jag rätt till stöd då? Svar: Man kan få stöd för varslad personal som går ner i arbetstid, men inte uppsagd personal. Så resonerar Småföretagarnas Riksförbund just nu. ANNAN INTRESSANT EKONOMISK INFORMATION Vi sammanfattar småföretagarnyheter en gång i veckan

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Hur länge kan man få korttidspermittering?

Fråga:– Hur länge kan man få korttidspermittering? Svar: Ett företag kan få stöd i sex månader med möjlighet till förlängning på ytterligare tre månader. Efter detta finns en karenstid på 24 månader. Så resonerar Småföretagarnas Riksförbund just nu. ANNAN INTRESSANT INFORMATION OM PERSONALFRÅGOR Vi sammanfattar småföretagarnyheter en gång i veckan och skickar en e-postsummering till

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Vem kan ta del av stöd vid korttidsarbete?

Fråga: – Vem kan ta del av stöd vid korttidsarbete? Svar: Så gott som alla arbetsgivare med vissa undantag ska kunna söka om stödet. Många företag har redan drabbats hårt av coronaviruset. För att du som arbetsgivare framöver ska kunna ta del av detta stöd krävs det att företaget ska kunna visa vilka delar som

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Kan jag få stöd av korttidspermittering?

Fråga:– Hur vet jag om jag kan få stöd av korttidspermittering? Svar:  Så gott som alla företagare har rätt att söka stöd för korttidsarbete, med vissa undantag inom det offentliga. Företaget måste dock ha drabbats av tillfälliga och allvarliga ekonomiska svårigheter som inte kunnat förutses eller undvikas. Men om företaget är på obestånd eller är

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Hur förbereder jag mig för korttidspermittering?

Fråga:– Vad kan jag göra för att förbereda mig för korttidspermittering? Svar:  För att kunna söka stöd för korttidsarbete måste arbetsgivaren visa att de i ett första skede utfört andra arbetsrättsliga insatser för att minska sina kostnader för arbetskraft såsom uppsägningar. Exempel från Tillväxtverket är uppsägningar av ej verksamhetskritisk personal som exempelvis temporärt anställd personal samt

Läs mer »
Personalinformation<br>Corona-kris

Gäller min företagsförsäkring fortfarande?

Fråga:– I min företagsförsäkring står det att försäkringen ersätter kostnader för avbrott i verksamheten när myndighet ingriper för att hindra spridning av smittsam sjukdom. Myndigheterna har ju inte stängt min verksamhet men restriktionerna påverkar indirekt min verksamhet. Gäller inte min försäkring längre nu? Svar: För att epidemiförsäkring ska gälla så måste myndighetsbeslut eller liknande finnas.

Läs mer »

Hur kan du som medlem påverka under nuvarande kris?

Börja alltid med att följa våra flöden för att ta del utav relevant information som berör ditt företagande.
Om du inte redan är medlem, bli medlem för att stödja förbundets fortsatta arbete med att främja småföretagarnas villkor i motvind som medvind.

Personalinformation<br>Corona-kris

Kontakta oss

Småföretagarnas Riksförbund
E-post: info@smaforetagarna.se
Telefon: 042-342850
Fakturafrågor/medlemstjänst: 0200-380370
E-post: faktura@smaforetagarna.eu

NYHETSBREV

Vill du ha vårt nyhetsbrev? Skriv in din mail nedan!

Rulla till toppen