PUBLICERAT 2019-05-24

Effekten av höga bränslepriser kan utplåna servicen i glesbygden!

Vi frågar Bogge Bolstad Mackägare och glesbygdskonsult. Hur påverkar drivmedelspriset småföretagarna i glesbygden?

Det är en fråga som jag fått några gånger under den just nu heta bränsledebatten. Ja, det mesta är väl sagt redan kan tyckas. Alla förstår ju att följden blir att allt som behöver transporteras, människor såväl som varor och material, blir dyrare. Precis som tidigare är det i slutänden konsumenten som ska betala det också så klart. Det innebär att priset på service, varor och tjänster blir dyrare, och för de som bor i glesbygden, en redan hårt utsatt del av vårt land, blir det extra kännbart.

Det här och de av andra redan nämnda konsekvenserna är ändå de mer logiska följderna med de höjda drivmedelspriserna anser jag. 

Om man så tar sig friheten att leka lite vidare med tanken så ser jag ett större problem till följd av högre drivmedelspriser. Tänk er att det kan vara så att prishöjningarna faktiskt får önskad effekt som innebär att folk kör väsentligt mindre bil än idag. 

Vad händer då? Jo, de mackar i glesbygden som redan idag har de tufft att existera med små bränslevolymer får ännu sämre förutsättningar att överleva. Det blir mindre marginalkronor kvar till att underhålla anläggningen, vilket innebär att kostnaderna tillslut överstiger intäkterna. Då måste macken sluta sälja drivmedel.  Då kanske inte heller drivmedelsleverantören/oljebolaget finner det intressant och ekonomiskt försvarbart att leverera till glesbygden eller ha egna anläggningar där. Det är då den sista macken i byn försvinner på riktigt, och med den också det mesta av annan kommersiell service.

I glesbygden är det ju ofta hos macken som du hämtar din medicin, ditt paket eller betalar dina räkningar. Dessutom finns det nu ingen mack för räddningstjänst, hemtjänst, åkerier eller andra lokala företag att tanka på . Så svaret på frågan hur det påverkar småföretagen måste bli att det kan vara helt förödande för hela byar och samhällen om de höga drivmedelspriserna får fullt ut önskad effekt utan att andra insatser för att möjliggöra småföretagande och service i glesbygdens hårt utsatta regioner görs. Miljöpolitiken har återigen krockat med gles-och landsbygdspolitiken.

 

//Bogge Bolstad

Mackägare och glesbygdskonsult från Storuman 


Andra intressanta historier

För att skapa bättre förutsättningar.

Bli medlem
Den här webbplatsen använder cookies för statistik, anpassat innehåll och annonser. Läs mer här.