Expert på sociala medier

Nina Jansdotter Styrelseledamot

Fotograf Alex Wayne

Nina Jansdotter, expert på sociala medier har under drygt tio år byggt upp ett nätverk med tusentals följare. Hennes mångåriga kunskap och erfarenhet har gjort henne erkänd i den sociala medievärlden.  Nina har under sina drygt tre år som styrelsemedlem i Småföretagarna varit med och utvecklat förbundets facebooksida. Hon ansvarar för förbundets twitterkonto samt för facebookkontot ”Affärsnätverka med Småföretagarna”, som på kort tid vuxit med flera tusen medlemmar.

─ Vi har byggt upp ett starkt varumärke och när det gäller sociala medier är vi mycket framgångsrika på facebook. Vi har numera också ett ganska stort twitterflöde. Vi följer många intressanta personer men många följer också oss, inte minst politiker.
 Ge och dela med sig
Nina insåg tidigt styrkan med sociala medier. Men hon betonar att det handlar inte bara om marknadsföring.
─ Ska man få ut något av exempelvis facebook måste man ge och dela med sig av sin kunskap och inte bara kränga produkter. Det är viktigt att bygga relationer eftersom affärer görs mellan människor.
─ Man ska också vara medveten om, att ska man ha nytta av sociala medier måste man lägga mycket tid på att vara där, och lära sig hur man ska kommunicera. Det är ett samspel och absolut ingen megafon.
Men det är inte enbart positivt att vara känd på nätet. Nina har fått känna på hur det är att bli trakasserad av en stalker som både förtalat henne och lagt ut falska nakenbilder på facebook. Men hon ger inte upp. Det är ju hennes jobb att vara på nätet för att hjälpa såväl privatpersoner som företag med exempelvis PR och omvärldsbevakning.

Växte upp i skärgården
Nina Jansdotter växte upp på Hönö i Göteborgs norra skärgård. Fritiden ägnade hon åt sitt stora intresse och sin passion för hästar. I tonåren flyttade hon och familjen till Flyinge i Skåne och hästintresset höll i sig så pass att hon startade en ridsportsbutik i Flyinge, bara 19 år gammal. Men så är hon också fjärde generationens företagare. Tre år senare, när Nina bestämde sig för att läsa vidare, tog föräldrarna över butiken och drev den i ytterligare 20 år.
När Nina började plugga beteendevetenskap sa det klick.
─ Jag är vansinnigt intresserad av ämnet och egentligen hade jag, efter avslutad utbildning, velat fortsätta forska. Men man kan väl säga att jag har gjort en djupdykning och forskat på egen hand. Jag är ju ute på nätet hela tiden bland annat för att studera människors beteende.

 Coach och författare
Att Nina Jansdotter lägger mycket tid på sociala medier går inte att ta miste på. Hennes fingrar kommunicerar snabbt och effektivt ut information via telefonen, till alla sina tusentals följare. För Nina handlar det lika mycket om att vara social och medmänsklig som att dela med sig av sin kunskap och erfarenheter inom bland annat personlig utveckling. Hon är beteendevetaren, karriärcoachen, föreläsaren och författaren som har skrivit 15 böcker, bland annat ”Framgångsfobi”, ”Arbetslös men inte värdelös”, Minska din oro öka ditt lugn”, bara för att nämna några.

 Nå ut till unga
Småföretagarns Riksförbund driver många frågor för att förbättra för småföretagen. Två viktiga frågor, enligt Nina Jansdotter, är dels att informera unga om entreprenörskap dels att småföretagarna får ett socialt skyddsnät värt namnet.
─ Om olyckan är framme ska vi som är småföretagare också kunna känna oss trygga, säger Nina Jansdotter.

 Text: Maria Boborg-Trané

 

Namn: Nina Jansdotter
Bor: Lund
Fritidsintresse: Träna (cykla, springa, gymma)
Motto: Lev nu och gör din grej!
Sagt om Nina: Generös, föregångare, värderingsstyrd

 

 

 

Den här webbplatsen använder cookies för statistik, anpassat innehåll och annonser. Läs mer här.