Goda tips om mjuka värden i ditt företagande

 

coach_faqCoachHuset
Coachning handlar inte om att ge råd eller svar. Coachen hjälper dig att själv komma fram till ett svar/val/förhållningssätt/agerande som eftersom det kommer från dig är helt anpassat efter din situation, dina förutsättningar och din personlighet.

Här nedan ger CoachHuset tips som du kanske kan ha användning för men detta ska alltså inte förväxlas med en coachningsdialog. I coachning är alla svar individuella.


Goda tips om mjuka värden i ditt företagande

En av mina anställda kommer ständigt försent, vad göra?

SVAR: Hur ser personen själv på detta? Är det ett problem för honom/henne? Finns det en kompromisslösning där det är ok att komma sent?

Förslag: Fråga personen vad det beror på. ”Jag har noterat att du varit sen flera gånger denna vecka. Hur kommer det sig? Paus … lyssna intresserat på hela försvarstalet utan att avbryta. Vad kan du göra för att det inte ska hända igen? Paus…

Använd tystnaden tills du får ett tillfredsställande svar. Säg ”Ok, så bra. Då räknar jag med att du  ….. så att vi får se dig här kl 08:00 i morgon. Bra!”

Permalänk 0 0

Jag skriver saker på min Att-göra-lista som blir surdegar och aldrig gjorda

SVAR: Vad skulle hända om du inte hade någon att göra lista? Jag har ingen och det har varit en lång process att få bort den, men det går. Nu har jag ibland några kom-ihåg punkter, men det är allt.

Förslag: Många gånger skriver vi för stora saker på vår att göra lista. Vi missar då de små belöningarna vi får när vi bockar av något på listan. Tex Städa skrivbordet. Det kan ju vara ett helt projekt. Bryt ner det till många små lättöverstigliga aktiviteter så blir det genast lättare och kanske kan du hitta din motivation. Tex 1. Fråga andra om tips på hur de håller ordning på sitt skrivbord. 2. Hitta tre artiklar/blogginlägg som handlar om ordning och reda. 3. Välja ett tillvägagångssätt, skriva ut, sätta på anslagstavlan och lova mig själv att följa det. 4. Göra en plan enligt den väg jag valt. …. Osv.

På detta sätt är chansen stor att Städa skrivbordet inte står på din Att-göra-lista igen om några veckor. Satsa på att hitta en ordentlig rutin som passar dig, helst är rolig och på så vis har du skapat en förändring och löst uppgiften för alltid.

Permalänk 0 0

Nu är jag uppe i 10 produktidéer som inte blivit något, mitt självförtroende är på botten.

SVAR: När man läser om de mest framgångsrika företagarna så verkar det vara en röd tråd att de misslyckats många gånger. Vi får sällan höra om de misslyckade projekten så det är lätt att tro att de inte finns. Tänk så mycket du lärt dig. Om du verkligen sätter dig ner och funderar på vad du lärt av dina misstag så har du betydligt större chanser att lyckas nu jämfört med första gången, eller hur?

”De flesta misslyckas 9 gånger av 10. De riktigt framgångsrika lyckas 1 gång av fyra.”
Kevin Harrington TV-shop och fd Shark Tank

Permalänk 0 0

Min affärspartner är så dominant. Han tar alltid över diskussionerna.

SVAR: Dominanta personer respekterar oftast andra som vågar säga vad de tycker och har inga problem med att diskussionen blir tuff. När andra tror att det pågår ett gräl mellan två dominanta kan de tvärtom se det som en bra dialog. Vet din affärspartner om att hen uppfattas som dominant? Hur ser hen på dig?

Förslag: Säg ”Vänta … Jag vill gärna höra dina åsikter, men jag hinner inte med, kan du ta ett djupt andetag så att jag får komma in med min synpunkt.” Måste naturligtvis sägas med glimten i ögat och inte till en upprörd dominant person.

Om du inte vågar bli mer påstridig, berätta hur du upplever det och att du vill att din partner ger dig större utrymme. Det finns en app där man kan mäta vem som pratar och summera tiden. Det kan bli en bra väckarklocka för din partner att få svart på vitt hur mycket han pratar. Appen heter Gendertimer, http://www.gendertimer.com/.

Permalänk 0 0

Jag skjuter alltid upp att ringa kalla samtal och jag tycks aldrig bli bättre.

SVAR: Då undrar jag, varför gör du det över huvud taget? Det finns många olika sätt att nå kunder, hitta ett sätt som passar dig. Du kanske är bättre på att nätverka, blogga, skriva tidningsartiklar, stå på mässor eller knacka dörr?

Finns det någon annan som kan göra det åt dig? Det finns företag som tar betalt per inbokat kundbesök. Det kan många gånger vara värt det. De är proffs och får troligen bättre resultat än du, de spar din tid och inte minst slipper du energiförlusten. Du kanske kan samarbeta med ett annat företag som är skickliga på att dra in kunder. Du kanske kan vara underleverantör.

Har du gett dig själv möjlighet att öva i en trygg miljö så att du känner dig trygg med vad du ska säga?

Tänk utanför boxen. Hur gör helt andra branscher?

Permalänk 0 0

Jag har en anställd som luktar illa. Vad ska jag göra? Hur kan jag säga?

Förslag: Jag hade en person som luktade illa i mitt team på 90-talet. Jag tog upp det med honom utan omsvep. ”Vissa dagar när jag kommer in i ditt rum luktar det konstigt. Vet du om det? Paus …

Det kan bero på flera saker, du kanske har en inflammation i en tand eller som jag hörde om en kille som verkligen luktade illa, han hade fel på ventilationen där han torkade sina kläder efter tvätt, tror du det kan vara orsaken?”

Detta kan kännas svårt men tänk på att du gör personen en tjänst. Min anställde hade ingen aning och det visade sig vara just ventilationen. Han fixade det, slutade lukta illa och han är än i dag evigt tacksam för att jag sa det till honom.

Permalänk 0 0

Det känns inte som om jag får någonting gjort trots att jag jobbar långa dagar

SVAR: Prioriterar du det som leder dig framåt mot ditt viktigaste mål? Om inte, kan ett sätt vara att varje morgon välja en viktig sak du ska göra under dagen. Om du inte hinner något annat ska du åtminstone hinna detta. SMSa dagens mål till någon (tex en coach eller en kollega som gör detsamma till dig) så att det blir svårare att låta bli.

Eller är det så att du inte ser att du faktiskt åstadkommer massor? Skriv ner varje kväll vad du gjort under dagen. Vi gör många viktiga saker som vi kanske inte minns. Et tips är att använda https://idonethis.com/. Du får ett mail tex varje dag med en fråga som du själv sätter upp. Du svarar och gör reply. Applikationen sparar och gör sammanställningar så att du i efterhand kan se allt du gjort under en period.

Permalänk 0 0

Jag har så svårt att fatta beslut

SVAR: Har du en tydlig vision för ditt företag? Ju tydligare mål och visioner du har desto lättare blir det att fatta beslut. Du väljer helt enkelt det som ligger mest i linje med ditt slutmål.

Ingen vet något om framtiden. Om dina alternativ ligger nära varandra kan det inte heller ha så stor betydelse vad du väljer. Du vet ju ändå inte vad som kan påverka beslutet i framtiden.

Ett tips jag hörde i Produktivitetspodden var att singla slant och medan kronan faller ska du lyssna till om du tänker; hoppas det blir B. Då är det B du ska välja.

Permalänk 0 0

Jag är delägare och trivs inte med mina arbetsuppgifter. Jag gillar mina partners och våra anställda och vill vara kvar i företaget – hur ska jag tänka kring det?

SVAR: Har du pratat med dina kollegor om detta? Kanske har de en lösning?

Det allra bästa är naturligtvis att du gillar både dina arbetsuppgifter och de du jobbar med, men när det inte är så kan du behöva fundera på vad som egentligen är viktigt för dig. Är det din utveckling, din karriär och din kompetens som är viktigast eller är det att gilla de du arbetar med? Vi fungerar olika och du behöver bli medveten om dina egna val. SWOT-analys är något som används inom företagsvärlden, men du kan lika gärna använda det på dig själv. Vad är styrkor (S-Strengths), svagheter (W-Weeknesses), möjligheter (O-Opportunities) och hot (T-Threats) med att fortsätta arbeta på det här företaget? När du får en tydligare bild och blir medveten om dina prioriteringar är det lättare att ta beslut om du ska göra något åt situationen eller ej.

Permalänk 0 0

Jag blir så irriterad på en anställd – hen är så långsam, jag får inte svar på mina frågor och även om det känns löjligt, så blir jag arg för att hen inte hälsar på morgonen

SVAR: Det låter som om ni är väldigt olika personligheter. Hur fungerar du: är du snabb och inriktad på resultat eller kommunikation? Din kollega kanske är en analytiker som är mer intresserad av att det blir rätt, att ni har all kunskap som behövs och att beslut tas med eftertänksamhet. I så fall kan det handla om att ni har helt olika sätt att förhålla er till omvärlden och att ta beslut – båda behövs i en organisation.

Förslag: Fundera på vad personen är bra på, som du är mindre bra på. På vilket sätt kan du anpassa din kommunikation så det blir lättare? Ofta är det så att de som är snabba både i kommunikation och beslut, inte tar sig tiden att vänta in svaret från de mer eftertänksamma. Du ställer en fråga som sätter igång en tankeprocess, men du väntar inte tillräckligt länge för att få svar. Du kan gå miste om viktig information och du bör använda dig av att hen är olik dig. På vilket sätt kan ni komplettera varandra? Och att hen inte hälsar – kan helt enkelt bero på att det tar tid att vakna och ställa in sig på andra människors våglängd. Det finns flera varianter på personlighetsanalys, läs gärna mer om t ex Strengthsfinder från Gallup.

Permalänk 0 0

Mitt företag går bra, vi expanderar, men jag är osäker på om jag lägger min energi på det jag borde – kanske jag borde ta ett karriärjobb istället?

SVAR: Ingen annan än du kan veta vad som är rätt för dig. Det du gör nu behöver inte definiera vad du ska göra i framtiden. Vi behöver alltid utmaningar som triggar våra drivkrafter. Det låter som om du är lite uttråkad just nu och därför funderar på om du egentligen vill göra något annat. Hur är ditt nuläge? När du startade företaget hade du en dröm om hur det skulle se ut – har du kanske redan uppnått drömmen och behöver en ny utmaning? Du kan behöva justera din målbild och känna att du har nya saker som motiverar dig. Om du inte kan se nya motivationsfaktorer som drar igång dina drivkrafter, så är det kanske så att du behöver göra något annat under en period. Det kanske finns möjligheter som du inte kan se just nu som du behöver utforska.

Permalänk 0 0

Jag har blivit erbjuden ett nytt samarbete som kommer att innebära en hel del för mitt företag – just nu vet jag varken ut eller in

SVAR: Du står vid ett vägskäl och det är viktigt att du gör ett aktivt val, så du inte funderar om du gjorde rätt sedan.

Förslag: För att underlätta i ditt beslut skriv gärna en plus-minuslista för att gå in i samarbetet och en lista med plus-minus för att låta bli. Skriv positiva konsekvenser på ena sidan och negativa på den andra. Vilken sida blir längst? Ibland kan det bli väldigt tydligt vilket beslut som är rätt. Glöm inte att skriva in din känsla i listan – vilka känslor finns över varje alternativ: glädje, nyfikenhet, besvikelse, ilska? Om du ställer dig två, fem, tio år framåt i tiden och ser tillbaka på ditt val, hur tror du att du skulle se på det då. Vilka råd skulle ditt framtida jag ge ditt nuvarande jag?

Permalänk 0 0

Jag har en anställd som skapar oro i leden. Hon är öppet kritisk till det mesta och sprider dålig anda i gruppen. Hon har varit anställd länge och de andra lyssnar på henne. Vad gör jag?

SVAR: Att sitta med en ”Svarte-Petter” kan kännas omöjligt att handskas med. Hur kan ett konstruktivt samtal komma till stånd som vänder arbetsklimatet? Att ta ”det svåra samtalet” kan ju också vara en risk i att det faktiskt försämras. Ofta handlar missnöje inte om EN sko som klämmer. (Det behöver inte ens ha med arbetsplatsen att göra.) Oavsett vad det är så behöver det hanteras.

Förslag:

1) När kritik eller skepticism vädras – lägg upp det på bordet och se på det gemensamt i gruppen. Led gruppen genom öppna frågor, exempelvis: Vad är sant i det som sägs? Vad blir konsekvensen av det? Vad är också sant i sammanhanget? Vad behöver göras? Hur viktigt är det? Vad står på spel? Det är viktigt att alla får vara delaktiga och bidra. Det är också viktigt att ”Svarte-Petter” både blir sedd och är delaktig i resultatet av det som framkommer.

2) Hur kommunicerar man inom gruppen? För många negationer och nedsättande ord påverkar mottagaren direkt. Det är en viktig aspekt när man bygger laganda och värdegrund. Att bara sätta fokus på fenomenet brukar skapa medvetenhet omgående. Och locka till skratt.

3) Självklart kan det kanske behövas ett enskilt samtal med medarbetaren i fråga. Använd gärna giraffspråksmodellen: Vad du observerar, effekten det har, vad du behöver och ditt konkreta önskemål uttryckt på ett positivt sätt. Exempelvis: Jag har flera gånger hört dig vara irriterad på vårt telefonväxelsystem. Jag har också märkt att när du gjort det så lägger det en sordin på gruppen. Kom direkt till mig så att jag kan rätta till det. Det är bra att du reagerar.

Permalänk 0 0

Jag har en anställd som ofta är sjuk eller VABar och jag börjar misstänka att frånvaron handlar om något annat

SVAR: Börja med att göra dig själv en tydlig bild över hur mycket frånvaro det egentligen handlar om. När du vet det så ta upp frågan och var tydlig med vad du observerat, många frånvarotillfällen och din oro. Det kan hjälpa att visualisera frånvaron på något vis så personen själv kan se hur mycket det faktiskt rör sig om. Fråga vad du kan göra för att underlätta och låt personen själv berätta.

Permalänk 0 0

Jag har en anställd som jobbar för mycket och tar på sig för många arbetsuppgifter, jag är rädd att han ska gå in i väggen

SVAR: Förslag: Sätt er ner och prata om vilka ramar som gäller för hans arbetsuppgifter, att du är nöjd med hans insatser och att du är orolig för att han jobbar för mycket. Fråga vad du kan hjälpa till med för att hjälpa honom att hitta en bra balans och hur han kan avgränsa sitt arbete. Många gånger kan det hjälpa att ha tydliga ramar så att den anställde kan känna sig nöjd när han går hem från jobbet.

Permalänk 0 0

Jag har ett klagomål på en anställd. Hur kan jag ge honom feedback?

SVAR: Förslag: Före mötet förbereder sig chefen genom att välja inställning och intention. Exempelvis ”Vi kan skapa en positiv lösning i samförstånd”.

Samtalet:

1) Inramningen (chefen)

  1. a) Beskriver situationen
  2. b) Beskriver konsekvensen
  3. c) Sammanfattar medarbetarens/avdelningens/företagets uppdrag/riktlinjer/värderingar (dvs det som är relevant)

2) Komma överens om åtgärd (chef och medarbetare)

  1. a) Hur ser medarbetaren på situationen? Hur ser situationen ut för medarbetaren?
  2. b) Vad händer om detta fortgår?
  3. c) Vilken lösning är enklast?
  4. d) Vad kan/vill medarbetaren ändra på?
  5. e) Hur kan jag som chef stötta medarbetaren eller förbättra förutsättningarna för honom/henne?

3) Kvitto på överenskommelse

  1. a) Be medarbetaren sammanfatta
  2. b) Kom överens om en ny avstämningstid

Permalänk 0 0

Den här webbplatsen använder cookies för statistik, anpassat innehåll och annonser. Läs mer här.